Wil je creatiever zijn?

Wil je creatiever zijn?

Stel jezelf moeilijk oplosbare vragen.

Wil je meer veerkracht?

Wil je meer veerkracht?

Krijg grip op je emotionele reacties.

Wil je positieve verandering?

Wil je positieve verandering?

Neem de regie over je eigen leven.

Wil je beter presteren?

Wil je beter presteren?

Creëer voldoende herstelmomenten

Wil je meer plezier in je leven?

Wil je meer plezier in je leven?

Maak je minder zorgen.

Wil je meer energie?

Wil je meer energie?

Beweeg!

De enige constante in het menselijk bestaan is verandering. Naarmate de tijd verstrijkt verander je zelf en ook de omgeving waarin je leeft. Natuurlijke processen, zoals een kind krijgen of ouder worden, kunnen je uit balans brengen. Hetzelfde geldt voor ingrijpende gebeurtenissen of spanningen op je werk en in je privéleven. Neem je onvoldoende ruimte om te herstellen, dan loop je het risico op overbelasting.

 

Stress hoort bij het leven. Het kan de motor zijn voor succes, als je er goed mee omgaat. Kortdurende stress maakt alert en zet aan tot actie. Chronische spanning veroorzaakt (ernstige) gezondheidsklachten omdat lichaam en geest er niet tegen bestand zijn. Festina Lente leert je via individuele coaching stress te verminderen en begeleid je naar een blijvende verandering in levensstijl. Daardoor voel je je prettiger en presteer je beter.

Wil je:

- meer energie?

- beter slapen?

- meer plezier in je leven?

- beter kunnen concentreren?

- creatiever zijn?

- beter communiceren?

- meer veerkracht?

- beter presteren?

 

Bel of mail voor een kennismaking of

bekijk mijn aanbod.

Wat is stress?

 

Bijna iedereen voelt zich gespannen voor een examen of belangrijke presentatie. Je bent geconcentreerd op wat je gaat doen en dat merk je fysiek. Misschien heb je klamme handen, voel je sommige spieren samentrekken, moet je vaker naar het toilet - ieder mens reageert anders. Dit soort stress is normaal. Sterker nog, de spanning maakt je extra alert en helpt je beter te presteren. Het menselijk lichaam kan acute stress prima aan. In spannende situaties produceer je vliegensvlug een lading hormonen die je voorbereiden op de uitdaging.

 

Wat doet stress in je lichaam?

Dankzij de kortwerkende stresshormonen adrenaline en noradrenaline sta je startklaar om te vechten of vluchten. Dat kwam goed van pas in de oertijd. Toch heeft ook de moderne mens een aantal keren per dag stresspieken waarbij het lichaam op commando adrenaline aanmaakt. Kort daarna produceren de bijnieren cortisol om het evenwicht in de hormoonbalans te herstellen. De energie die je snel verbrandt onder invloed van adrenaline wordt via cortisol aangevuld. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel en dat geeft zowel energie als doorzettingsvermogen. Een natuurlijke functie van cortisol is dat het de alertheid versterkt. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat je ’s morgens wakker wordt en zin hebt om op te staan.

 

 

Wanneer wordt stress ongezond?

Als de spanning te groot wordt of te lang aanhoudt, krijgt dat invloed op je gedrag. De een wordt prikkelbaar en snel emotioneel. Een ander slaapt slecht of lijdt aan geheugenverlies. Angstgevoelens komen voor, sommige mensen vluchten in overmatig sporten of te veel drinken. Het zijn allemaal signalen van overbelasting. Tijdens een stresspiek maakt het lichaam hormonen aan met een vecht- of vluchtfunctie, maar die worden niet voor dat doel ingezet. Met als gevolg dat het hormoonsysteem verstoord raakt. Stress heeft bovendien een remmende werking op het afweersysteem waardoor het lichaam minder weerstand heeft tegen ziekte. Chronische stress kan leiden tot serieuze gezondheidsklachten, zoals hartritme- of darmstoornissen, hoge bloeddruk, oververmoeidheid en uitputting oftewel een burn out. Tegen chronische stress is het lichaam slecht bestand. Jaarlijks raken in Nederland zo’n 10.000 mensen arbeidsongeschikt door stress. Cijfers van het CBS geven aan dat 15 procent van de hoogopgeleide werknemers met burn out-klachten kampt. Van alle huisartsbezoeken gaat 75 tot 90 procent over stressgerelateerde klachten.

Wat kun je doen tegen stress?

 

Hoewel de ene persoon meer geluk heeft in het leven dan de andere, ontkomt vrijwel niemand aan tegenslag. Heftige gebeurtenissen zoals een overlijden, ongeval, echtscheiding of verlies van werk komen vaak hard aan. Een langdurig te hoge werkdruk en een moeizame combinatie van werk en privé of relatieproblemen vormen ook een bron van stress. Zelfs gebeurtenissen die veel mensen ervaren als verrijking van hun leven kunnen hen geestelijk en lichamelijk uit evenwicht brengen. Denk aan je eerste kind krijgen of een baan in het buitenland. Het probleem zit meestal niet in de gebeurtenissen zelf, maar in de manier waarop je erop reageert. Ook je leefstijl speelt een grote rol bij je welbevinden, het is meestal een reflectie van waar je in het leven staat. Wanneer stress de overhand krijgt, gaat het vaak om een combinatie van factoren.

 

Patronen doorbreken

Stress verminderen begint met (opnieuw) de regie krijgen over de situatie. Je kunt misschien niet de omstandigheden veranderen, wél hoe je ermee omgaat. Door je gevoel te benoemen zet je een eerste stap: waar ben je bang voor, wat maakt dat je je machteloos voelt? Soms duiken steeds dezelfde nare gedachten op waardoor je in een negatieve spiraal belandt. Dat patroon is te doorbreken, maar bij ernstige stress lukt dat niet altijd meteen op eigen kracht.

 

Je kunt om te beginnen:

1. Luisteren naar je lichaam en geest

Bij ernstige of langdurige stress gaan je lichaam en geest protesteren. Dat kan allerlei kwalen veroorzaken. Bijvoorbeeld hoofdpijn, slapeloosheid, eczeem of hartkloppingen. Emoties en gedachten brengen fysiologische reacties teweeg. Denk aan boosheid: je spieren spannen aan en je ademhaling wordt oppervlakkiger. Gedachten en emoties beïnvloeden ook het autonome zenuwstelsel en hormonale systeem.

Daardoor kunnen mentale klachten zoals lusteloosheid, behoefte aan klagen en depressieve gevoelens de kop opsteken. Om te voorkomen dat gezondheidsproblemen chronisch worden, is het belangrijk ze op tijd te herkennen en er iets tegen te doen. Mensen die herstellen van een burn out zeggen vaak dat ze al eerder signalen van stress kregen, maar die hadden genegeerd. Lees wat je hiertegen kunt doen.

 

2. In beweging blijven

Door voldoende te bewegen maak je je lichaam en geest fitter. Tijdens het bewegen verwijden je bloedvaten en gaat je hartslag tijdelijk omhoog. Er stroomt dan veel bloed door de hersenen waardoor de hersencellen optimaal kunnen presteren. Bewegen helpt een hoge bloeddruk voorkomen, versterkt spieren en houdt het hart in goede conditie. Tijdens duursporten zoals hardlopen maakt je lichaam dopamine aan, ook wel ‘gelukshormoon’ genoemd. Het lichaam ruimt op zo’n moment afvalstoffen op, ook in de hersenen. Dat geeft een goed gevoel, stimuleert je immuunsysteem en onderdrukt stress. Als je je geestelijk prettiger voelt, blijf je stress beter de baas.

 

3. Op je voeding letten

Langdurige stress verstoort je hormoonbalans. Cortisol stimuleert de eetlust en slaat voedselreserves op. Soms krijgen mensen daardoor een buikje, zonder dat ze te veel of ongezond eten. Gezonde voeding zorgt voor een hoog energieniveau. Door gevarieerd te eten krijg je alle benodigde voedingsstoffen voor een goede weerstand binnen. Je voelt je fit en weerbaarder; dat stimuleert je veerkracht en herstelvermogen. Wie zich energiek voelt, kan dagelijkse ups en downs beter aan.

Als je weet welke voeding het beste bij je past kun je op die manier je hormoonbalans verbeteren. Festina Lente kan je ook begeleiden bij het veranderen van je voedingspatroon of levensstijl.

 

Hoe helpt Festina Lente je stress te verminderen?

Als je last hebt van stress of van gezondheidsklachten die daarop wijzen, kan ik je helpen je welzijn, energie en gezondheid te verbeteren. Tijdens individuele sessies kijken we samen naar mogelijkheden om je stressniveau te verminderen waardoor je weer beter gaat functioneren. Daarbij komen onder andere leefstijl en voeding aan bod, maar ook de manier waarop je in je denken en voelen omgaat met spanning.

 

 

Programma’s

Afhankelijk van je vraag bied ik je de volgende programma’s:

Tijdens de intake van ongeveer 1,5 uur bespreken we je medische geschiedenis, andere relevante achtergronden en je hulpvraag. Aan de hand daarvan stellen we doelen op voor het leren hanteren van emoties en het verminderen van stress. De vervolggesprekken duren in de regel een uur. In aanvulling op de gesprekken en oefeningen vraag ik je thuis en op je werk actief bezig te zijn met je herstel. Dat is nodig om voor de lange termijn verandering te brengen in je stressniveau.

1. HeartMath Stress Reductie Programma 

Dit wetenschappelijk gevalideerde programma geeft inzicht in je fysieke en emotionele reactie op stress. Dat helpt je om je emoties en gedrag zelf te reguleren. Aan de hand van een werkboek met specifieke oefeningen leer je signalen van je lichaam te herkennen en beïnvloeden. Dit zorgt voor een direct meetbaar verlagend effect op je stressniveau. In dit programma gebruik ik onder andere biofeedback, dit maakt de fysiologische effecten van stress zichtbaar.

 

In het Stress Reductie Programma staan je hartslagcoherentie en -variatie centraal. Dit programma vraagt een dagelijkse oefentijd van minimaal 15 minuten verspreid over de dag. Consequent volhouden vergroot het resultaat: je leert in korte tijd duurzaam beter omgaan met stress. Daardoor ben je in staat oude, ingesleten patronen te vervangen door nieuwe, gezondere gewoonten. Researchstudies tonen aan dat gebruik van de HeartMath-technieken kan leiden tot een hoger prestatievermogen, minder stress, verbeterd welbevinden en emotionele stabiliteit. Het HeartMath Stress Reductie Programma is opgenomen in de Toolbox Duurzame Inzetbaarheid van het ministerie van Sociale Zaken.

2. Leefstijlprogramma

Als gecertificeerd vitaliteitscoach begeleid ik je naar een blijvende verandering in levensstijl waardoor je energie en gezondheid verbeteren. Mijn allround leefstijlprogramma houdt rekening met alle aspecten van je hormonale en mentale gezondheid en energiehuishouding:

  • We onderzoeken waar je stress van krijgt in je werk en privéleven en wat energie geeft.

  • Je leert hoe ontspanning, voeding, eetgewoonten, slaapritme, bewegen, maar ook je levensinstelling, emoties en gedachten het autonome zenuwstelsel en het hormonale systeem beïnvloeden.

  • Je ontdekt hoe je je mentale en fysieke veerkracht kunt versterken.

  • Je leert gezonde keuzes te maken en oude patronen te doorbreken.

  • Je ontdekt  jouw sterke punten en mogelijkheden.

 

In het programma pas ik de principes van vernieuwend coachen toe. Als Trainer Hormoonfactor kijk ik naar hormonale disbalans(en) en werk met oefeningen vanuit mindfullness, NLP, yoga, visualisatie en geleide meditatie. Het programma is in alle opzichten gezond en verantwoord.

Trainingsdoelen Stress Reductie Programma

  • subtiele stresssignalen herkennen voordat klachten chronisch worden

  • je systeem ‘resetten’ direct na een stressvol moment

  • effectieve technieken aanleren voor topprestaties en vitaliteit

  • helder denken en (ook onder druk) goede beslissingen kunnen nemen

  • meer proactief werken en leven

  • je steeds vaker goed voelen

© 2014 Praktijk Festina Lente

 

Praktijk Festina Lente

Bloemendaalseweg 15

2061 CA Bloemendaal

06 - 43 23 92 98

 

eveline@praktijkfestinalente.nl

  • LinkedIn Clean