Tips voor een goede nachtrust


Kent je dat gevoel? Je kunt niet slapen. Je draait, staart naar het plafond en telt de uren af. Je raak geïrriteerd.

Ongeveer 8,5% van alle Nederlanders lijdt aan chronische slapeloosheid. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat zo’n 40% van alle Nederlanders slaapklachten heeft en dat bij 25% er zelfs sprake is van een langdurige slaapstoornis.

Er zijn veel factoren die de kwaliteit van slaap beïnvloeden. Goede nachtrust is van belang om goed te kunnen functioneren. Enkele tips:

Ontspan ’s avonds voldoende

Probeer minimaal een uur voordat je gaat slapen geen inspannende dingen meer te doen. Meditatie of een warme douche of bad kunnen helpen om te ontspannen.

Beweeg voldoende overdag

Een actieve levensstijl en dagelijkse lichaamsbeweging (niet in de avond) bevorderen een goede nachtrust.

Regelmaat

Je slaapritme heeft ook veel invloed op je slaapkwaliteit. Ga op vaste tijden naar bed en sta omstreeks eenzelfde tijdstip op. Wijk hier ook in het weekend niet teveel van af.

Verban licht en geluid

Licht heeft veel invloed op ons slaap- en waakritme. Isoleer de slaapkamer tegen lawaai en verduister deze tegen licht. Dim je lichten ongeveer een uur voor het slapen gaan zodat de aanmaak van het slaaphormoon melatonine wordt bevorderd.

Verban TV, mobiele telefoon en tablet uit slaapkamer

Zet elektronische apparaten zoveel mogelijk uit. Het blauwe licht van deze apparatuur breekt je melatonine af.

Zorg voor frisse slaapkamer

Zorg voor voldoende ventilatie en schone lucht in de slaapkamer. Overdreven warmte of koude kan de slaap verstoren. De ideale temperatuur in de slaapkamer is 15 a 16 graden Celsius.

Geen volle of lege maag

Als je lichaam nog druk bezig is met het verteren van eten kan dit je wakker houden. Een lichte snack vóór het slapen kan de slaap bevorderen. Een banaan, bijvoorbeeld, bevordert de aanmaak van melatonine.

Vermijd cafeïnehoudende dranken

Vermijd koffie, thee en cola in de namiddag en avond. Drink kruidenthee voor het slapen gaan.

Roken en alcohol zijn slecht voor je slaapkwaliteit

Chronisch gebruik van tabak verstoort de slaap, omdat nicotine opwekkende effecten heeft. Het gebruik van alcohol in de avond kan het inslapen bevorderen. Echter, het zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en sneller wakker wordt.

Vermijd stress in slaapkamer

Lig je vaak te piekeren in bed, las dan voordat je gaat slapen, een pieker(half)uurtje in. Als je nerveus of gefrustreerd wordt omdat je niet kunt inslapen, kun je het best opstaan, naar een andere kamer gaan en wat ontspannen.

Verberg wekker

Kijkt je te veel naar de wekker gedurende de nacht of hindert het geluid je, verwijder de wekker dan uit je nabijheid.

#Veranderingen #nachtrust #bewegen #stress #levensstijl

Post
Recente Posts
Archief

© 2014 Praktijk Festina Lente

 

Praktijk Festina Lente

Bloemendaalseweg 15

2061 CA Bloemendaal

06 - 43 23 92 98

 

eveline@praktijkfestinalente.nl

  • LinkedIn Clean